DISEDIAKAN OLEH : NOORSAMRIZA BINTI MAT ASRI
APA ITU KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS?
-Kemahiran ini merupakan suatu peringkat untuk menguji kebolehan pelajar dalam menggabungkan idea-idea melalui prinsip-prinsip secara induksi dan deduksi.
-Penguasaan kemahiran ini penting supaya pelajar boleh mengenal pasti nilai maklumat untuk digunakan dalam tugasan seharian atau profesional.
KOMPONEN UTAMA
i. Menganalisis Maklumat yang Dikumpul
ii. Mentafsir dan Membuat Kesimpulan
iii. Menilai Maklumat
iv. Mensintesis Maklumat untuk Menghasilkan Bahan Bertulis
i. MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
- Merupakan satu proses menggunakan data untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menyokong setiap tindakan yang diambil
- Pastikan data ada tiga atau lebih untuk dianalisis
- Maklumat yang disusun boleh dipersembahkan dalam bentuk grafik bagi memudahkan kita menganalisis data, misalnya data kuantitatif ataupun data kualitatif.
Tujuan menganalisis
- Menghubungkaitkan fakta
- Mensintesis data
- Membandingkan fakta
- Membaca yang tersirat
- Membuat kesimpulan
Langkah-langkah menganalisis
a) Langkah analisis Data Kuantitatif
1. Lihat maklum balas secara lalu sebelum mengambil nota ringkas melalui pembacaan, pemerhatian, temu bual, soal selidik dan sebagainya.
2. Pilih 3 - 4 isu yang muncul dan bina carta matriks. Kemudian, bina bukti berkaitan tema utama. Kod warna boleh digunakan supaya perbezaan dapat dibuat mengikut kategori
3. Jika boleh, dapatkan pandangan pendidik lain, tandakan kata kunci yang berkaitan tema utama.
4. Rekod pemerhatian yang muncul semasa melihat matriks . Misalnya, pola konsep atau pola sikap seperti:
- Perkataan " risau" disebut berapa kali
- Tinjauan kenderaan yang dinaiki pelajar untuk ke sekolah
5. Membuat kesimpulan berdasarkan maklumat yang dikumpul.
b) Proses Menganalisis Data
- Pelajar seharusnya berfikir secara kreatif dan kritis supaya kesimpulan yang dibuat bertepatan dengan data yang dikumpul.
- Proses ini harus dilaksanakan secara tertib supaya tidak terlepas pandang maklumat yang dikumpul. Misalnya:
- Membaca data lebih daripada sekali
- Mencari tema yang sesuai
- Semak maklumat secara kerap dan dominan.
ii. MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN
Suatu kebolehan untuk memberi penerangan secara rasional berkaitan pola tau fanomena berdasarkan maklumat yang diperoleh. KeupaData yaan ini menunjukkan bahawa pelajar mampu merealisasikan aspirasi Falsafah Pendidikan Negara untuk menjamin kualiti pendidikan.
Tujuan
- Mengesan pola berdasarkan maklumat yang diperoleh
- Menyatakan hubungan di antara maklumat
- Membuat kesimpulan awal
Prinsip Asas Pentaksiran Maklumat
- Data yang holistik
- Memastikan keseimbangan dalam memberi pendapat
- Mengenetepikan unsur humanistik
Antara Ciri-ciri Pentaksiran
- Bersifat holistik
- Berpusatkan bahan dan tugasan
- Berterusan
- Berdasarkan elemen
- Pelbagai bentuk
iii. MENILAI MAKLUMAT
Maklumat yang diperoleh haruslah dinilai terlebih dahulu untuk mendapatkan kesahihannya. Antara kaedah dan tekniknya ialah:
a) Perbandingan fakta dan pendapat
-Fakta mestilah sahih dan tidak boleh dipertkaikan, dalam erti kata lain kepercayaan dan buah mulut orang tidak diambil kira.
b)Tahun penerbitan dan autoriti
-Semak tahun penerbitan bagi mendapatkan kepastian sama maklumat yang diperoleh terkini ataupun tidak. autoriti juga sangat penting bagi memastikan sama ada maklumat itu boleh dipercayai atau tidak.
c) Kumpulan sasaran dan penerbit
-Semak sama ada maklumat yang diperoleh sesuai atau tidak.
- Maklumat yang berkualiti biasanya diterbitkan daripada penulis yang terkenal di peringkat antarabangsa, nasional mahupun wilayah.
d) Bahan popular dan akademik
-Bahan yang popular biasanya mempunyai kurang fakta berbanding akademik.Dalam konteks perguruan, kebolehan menilai akan membolehkan murid membuat transformasi tentang apa yang dia lakukan khususnya dalam konteks pembelajaran.
iv. MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN BERTULIS
-Perkataan lain bagi sintesis ialah rumusan, kesimpulan, gabungan dan sebagainya. Semasa peringkat ini, pelajar mendapat gambaran secara menyeluruh tentang maklumat yang diketahui yang dihasilkan dengan cara:
- Menggabungkan idea
- Menggubal idea
- Menyatukan idea-idea
-Misalnya semasa penulisan laporan kerana laporan disifatkan sebagai dokumen yang menyampaikan maklumat kepada pembaca secara khusus.( Ellis & Hopkin, 1985). Bagi mendapat laporan yang tepat, pelapor seharusnya:
- Membuat sesuatu penyelidikan atau aktiviti
- Membuat rekod sesuatu peristiwa
- Menganalisis aktiviti
- Mensintesis suatu pelan tindakan
- Menghuraikan sesuatu peristiwa, prosedur dan tindakan
-Mengenalpasti kumpulan sasaran
- Mudah untuk menyesuaikan dengan keperluan
- Mengetahui tahap pembacaan pembaca
- Mengetahui pandangan mereka memgenai perkara yang akan ditulis
-Tujuan sintesis maklumat
- Mengenalpasti masalah
- Memberikan maklumat dan fakta
- Mencadangkan penyelesaian
- Membuat kesimpulan
Kualiti maklumat yang ditulis
- Maklumat yang tepat dan padat
- Huraian lengkap dan jelas
- Mengikut urutan / kronologi
RUMUSAN
Kemahiran memproses maklumat dan penyediaan bahan bertulis sememangnya penting dalam melahirkan satu corak pengajaran dan penyampaian maklumat yang berkesan dan bermakna. Oleh itu, unsur kamahiran belajar perlu diselitkan dengan bijak dalam proses pembelajaran kerana proses ini bukan sahaja menguntungkan para pelajar malah meninggikan martabat pedidikan negara kita.
No comments:
Post a Comment